Новости проекта
С Новым годом и Рождеством!
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Падрыхтоўка да школы

Дата: 30 ноября 2015 в 15:39, Обновлено 30 июля 2020 в 11:44
Автор: Дорына Я. І.

Паважаныя бацькі!

Калі па якіх-небудзь аб'ектыўных прычынах Ваш дзіця не можа наведваць дашкольную ўстанову, Вы можаце напісаць заяву на залічэнне дзіцяці ў групу кароткачасовага знаходжання па падрыхтоўцы да школы.

Вам неабходна ўзяць даведку ў дзіцячым аддзяленні, што Ваш дзіця здаровае, сваю адзнаку аб флюрааграфіі і напісаць заяву на залічэнне ў групу кароткачасовага знаходжання па падрыхтоўцы да школы на імя загадчыка дзіцячага садка.

Пяць правіл бацькам будучых першакласнікаў

Зусім няшмат часу засталося да першага верасня, і ўсе, у каго ёсць дзеці, ахоплены бумам пад назвай «Падрыхтоўка да школы».

Звычайна школа сустракае першаклашак радасна, і пазітыўнае стаўленне да школы ў дзяцей можа захавацца на ўвесь перыяд навучання. Аднак можа здарыцца адваротнае, і радасць ад сустрэчы са школай азмрочыць разнастайнымі праблемамі.

Каб гэтага не здарылася, бацькам першакласнікаў трэба задумацца пра стварэнне ўмоў для адаптацыі дзяцей да школьнага навучання. Падрыхтоўка да школы - гэта не толькі новыя падручнікі, прыгожы заплечнік і зручная форма, гэта - цэлая серыя правілаў, якія трэба выконваць.

Правіла 1. Стварыце школьную матывацыю

Яшчэ да пачатку навучальнага года дзіця трэба наладжваць на правільнае ўспрыманне школьнага жыцця. Дзіця павінна ўсведамляць свой новы статус - статус вучня - і імкнуцца адпавядаць яму. Але не варта моцна ціснуць на адказнасць і самастойнасць. Не запужвайце дзіця, а падтрымайце любы пазітыўны настрой у бок школьнага навучання.

Усё, што адбываецца ў школе - важна, тут няма дробязяў:

школьная форма павінна быць зручнай і даступнай для самастойнага апранання;
партфель прызначаны для дзіцяці, а не для бацькоў;
складваць падручнікі, кантраляваць стан сваіх школьных прылад дзіця павінна само.
Важна пытацца пра новы школьны дзень, цікавячыся тэмамі ўрокаў, зносінамі з сябрамі, школьнымі мерапрыемствамі.

Бацькі павінны паказваць шчырую зацікаўленасць усім, што адбываецца ў школе, каб гэтыя эмоцыі перадаваліся дзіцяці.

Правіла 2. Вучыце дзіця выбудаваць адносіны з аднагодкамі

З першых дзён школьнага жыцця дзіцяці трэба наладжваць на правільнае стаўленне да аднакласнікаў: «Гэта твой клас, твае будучыя сябры, твае аднакласнікі». Такі настрой дапаможа дзіцяці правільна ставіцца да аднагодак:

Нельга дазваляць сабе негатыўныя, насмешлівыя або крытычныя выказванні ў адрас іншых дзяцей. Гэта будзе фарміраваць завышаную самаацэнку ў вашага дзіцяці, якая здольна разбурыць адносіны з аднакласнікамі ў самым пачатку іх фарміравання.
Нельга абмяжоўваць зносіны дзіцяці з аднагодкамі па прычыне простай антыпатыі або няшчасця сям'і асобных дзяцей.
Нельга адхіляць дзіця ад грамадскіх спраў па розных прычынах. Нішто так не змацоўвае адносіны як сумесная дзейнасць.
Парушэнні ўзаемадзеяння дзіцяці з аднагодкамі ставяцца да псіхалагічных фактараў школьнай дэзадаптацыі. Гэтую праблему прасцей прадухіліць, чым вырашыць.

Правіла 3. Беражыце здароўе дзяцей

Частыя праблемы са здароўем могуць прывесці да фізіялагічнага ўзроўню школьнай дэзадаптацыі. Механізм гэтага просты: дзіця са слабым імунітэтам часта хварэе, прапускае ўрокі і пачынае адставаць у вучобе. Пасля хваробы дзіця пачынае актыўна займацца, што прыводзіць да ператамленне, што негатыўна адбіваецца на нервовай сістэме і выклікае новыя захворванні. Менавіта таму асаблівую ўвагу трэба надаваць умацаванню і захаванню здароўя дзяцей.

Правіла 4. Выконвайце рэжым дня

З першых дзён прывучайце дзіця да выразнага рэжыму дня. Гэта забяспечыць правільнае размеркаванне працаздольнасці і захавае здароўе дзіцяці. Рэжым дня:

Правільна выбраны час для сну.
Чаргаванне працы і адпачынку. Памятайце, што пасля школы першакласнік павінен адпачываць некалькі гадзін, а толькі потым выконваць хатняе заданне.
Не перагружайце першакласніка дадатковымі заняткамі. Уключэнне дзіцяці ў творчую дзейнасць лепш праводзіць альбо да паступлення ў першы клас, альбо з другога класа.

 

Правіла 5. Дазваляйце дзіцяці гуляць

Гульня з'яўляецца вядучым відам дзейнасці ў дашкольным узросце. Пераход у малодшы школьны перыяд не адмяняе гэтага, таму ў першым класе ў жыцці дзіцяці дамінуе, па-ранейшаму, гульня. Нельга забараняць дзецям гуляць. Лепш арганізуйце гульні дзяцей правільна, адвёўшы ім дастатковую колькасць часу. Але дзіця павінна дакладна разумець, што «справе - час, а пацесе - гадзіна».

Паступленне ў школу - новы і вельмі цяжкі этап для дзіцяці. І для бацькоў, вядома, таксама. Мы мучымся думкамі і чаканнямі гэтага праславутага "першы раз у першы клас". Пра што варта загадзя падумаць, чаго не выпусціць? Як зрабіць так, каб працэс пачатку навучання прайшоў найбольш гладка? Як рыхтаваць дзіцяці да школы і што можна зрабіць ужо зараз, каб палегчыць яго адаптацыю?

Вельмі важна правільна падрыхтаваць дзіця да школы.

У падрыхтоўцы дзіцяці да школы важнае месца займае развіццё рукі дзіцяці, яе дробнай маторыкі. Для гэтых мэтаў ёсць мноства практыкаванняў і пальчыкавых гімнастык.

Дзеці ўжо ў дашкольным узросце сутыкаюцца з разнастайнасцю формаў, колеру і іншых уласцівасцяў прадметаў, у прыватнасці, цацак і прадметаў хатняга ўжытку. І, вядома, кожнае дзіця, нават без спецыяльнай трэніроўкі сваіх здольнасцяў, так ці інакш, успрымае ўсё гэта. Аднак калі засваенне адбываецца стыхійна, яно часцяком аказваецца павярхоўным, непаўнавартасным. Таму лепш, каб працэс развіцця творчых здольнасцяў ажыццяўляўся мэтанакіравана.

Лагічнае мысленне фарміруецца на аснове вобразнага і з'яўляецца вышэйшай стадыяй развіцця дзіцячага мыслення. Пачынаць развіццё лагічнага мыслення варта ў дашкольным узросце.

Сёння кожны дарослы разумее, што для высокіх паказчыкаў развіцця інтэлекту дзецям неабходна выдатная памяць. Яна важна не толькі ў працэсе навучання, але і ў штодзённым жыцці малога. Дзецям неабходныя рэгулярныя заняткі, накіраваныя на развіццё памяці.

Фізіялагічная гатоўнасць дзіцяці да школы.

Гэты аспект азначае, што дзіця павінна быць гатовым да навучання ў школе фізічна. Гэта значыць стан яго здароўя павінен дазваляць паспяхова праходзіць адукацыйную праграму. Фізіялагічная гатоўнасць мае на ўвазе развіццё дробнай маторыкі (пальчыкаў), каардынацыі руху. Дзіця павінна ведаць, у якой руцэ і як трэба трымаць ручку. А таксама дзіця пры паступленнi ў першы клас павінна ведаць, выконваць і разумець важнасць захавання асноўных гігіенічных нормаў: правільная пастава за сталом і г.д.

Псіхалагічная гатоўнасць дзіцяці да школы.

Псіхалагічны аспект, уключае ў сябе тры кампаненты: інтэлектуальную гатоўнасць, асобасную і сацыяльная, эмацыйна-валявую.

1. Інтэлектуальная гатоўнасць да школы азначае:

 да першага класа ў дзіцяці павінен быць запас вызначаных ведаў (гаворка пра іх пойдзе ніжэй);

 ён дакладна арыентуецца ў прасторы, гэта значыць ведае, як прайсці ў школу і назад, да крамы і гэтак далей;

 дзіця павінна імкнуцца да атрымання новых ведаў, гэта значыць  павіна быць дапытлівы;

 павінна адпавядаць узросту развіццё памяці, мовы, мыслення.

2. Асобасная і сацыяльная гатоўнасць мае на ўвазе наступнае:

дзіця павінна быць камунікабельным,  умець размаўляць з аднагодкамі і дарослымі; у зносінах не павінна праяўляцца агрэсія, а пры сварцы з іншым дзіцем павінен умець ацэньваць і шукаць выйсце з праблемнай сітуацыі; дзіця павінна разумець і прызнаваць аўтарытэт дарослых;

талерантнасць; гэта азначае, што дзіця павінна адэкватна рэагаваць на канструктыўныя заўвагі дарослых і аднагодкаў;

маральнае развіццё, дзіця павінна разумець, што добра, а што - дрэнна;

дзіця павінна прымаць пастаўленую педагогам задачу, уважліва выслухоўваць, удакладняючы няясныя моманты, а пасля выканання ён павінен адэкватна ацэньваць сваю працу, прызнаваць свае памылкі, калі такія маюцца.

3. Эмацыянальна-валявая гатоўнасць дзіцяці да школы прадугледжвае:

 разуменне дзіцем, чаму ён ідзе ў школу, важнасць навучання;

 наяўнасць цікавасці да вучэння і атрымання новых ведаў;

здольнасць дзіцяці выконваць заданне, якое яму не зусім па душы, але гэтага патрабуе навучальная праграма;

уседлівасць - здольнасць на працягу пэўнага часу ўважліва слухаць дарослага і выконваць заданні, не адцягваючыся на староннія прадметы і справы.

Пазнавальная гатоўнасць дзіцяці да школы.

Дадзены аспект азначае, што будучы першакласнік павінен валодаць пэўным комплексам ведаў і ўменняў, які спатрэбіцца для паспяховага навучання ў школе. Такім чынам, што павінна ведаць і ўмець дзіця ў шэсць-сем гадоў?

1) Увага.

 Займацца якой-небудзь справай, не адцягваючыся, на працягу дваццаці-трыццаці хвілін.

Знаходзіць падабенства і адрозненні паміж прадметамі, малюнкамі.

 Умець выконваць працу па ўзору, напрыклад, з дакладнасцю прайграваць на сваім лісце паперы ўзор, капіраваць рухі чалавека і гэтак далей.

 Лёгка гуляць у гульні на ўважлівасць, дзе патрабуецца шпаркасць рэакцыі. Напрыклад, называеце жывую істоту, але перад гульнёй абмяркуйце правілы: калі дзіця пачуе хатную жывёлу, то  павінна пляснуць у далоні, калі дзікую - пастукаць нагамі, калі птушку - памахаць рукамі.

2) Матэматыка.

 Лічбы ад 0 да 10.

 Прамы накірунак ад 1 да 10 і зваротны  ад 10 да 1.

Арыфметычныя знакі: «», «-«, «=».

 Дзяленне круга, квадрата напалам, чатыры часткі.

 Арыентаванне ў прасторы і на лісце паперы: «справа, злева, уверсе, унізе, над, пад, за і т. П.

3) Памяць.

 Запамінанне 10-12 малюнкаў.

 гаварэння па памяці вершыкаў, хуткамовак, прыказак, казак і да т.п.

 Пераказванне тэксту з 4-5 прапаноў.

4) Мысленне.

 Сканчаць прапанову, напрыклад, «Рака шырокая, а ручай ...», «Суп гарачы, а кампот ...» і т. п.

 Знаходзіць лішняе слова з групы слоў, напрыклад, «стол, крэсла, ложак, боты, крэсла», «ліса, мядзведзь, воўк, сабака, заяц» і т. Д.

 Вызначаць паслядоўнасць падзей, каб спачатку, а што - потым.

 Знаходзіць неадпаведнасці ў малюнках, вершах-небыліцах.

 Складаць пазлы без дапамогі дарослага.

 Скласці з паперы разам з дарослым, просты прадмет: лодачку, караблік.

5) Дробная маторыка.

 Правільна трымаць у руцэ ручку, аловак, пэндзаль і рэгуляваць сілу іх націску пры пісьме і маляванні.

 размалёўваюць прадметы і штрыхаванай іх, не выходзячы за контур.

 Выразаць нажніцамі па лініі, намаляванай на паперы.

 Выконваць аплікацыі.

6) Гаворка.

 Складаць сказы з некалькіх слоў, напрыклад, кот, двор, ісці, сонечны зайчык, гуляць.

 Разумець і тлумачыць сэнс прыказак.

 Складаць складны аповяд па малюнку і серыі малюнкаў.

 Выразна распавядаць вершы з правільнай інтанацыяй.

Адрозніваць ў словах літары і гукі.

7) Навакольны свет.

 Ведаць асноўныя колеры, хатніх і дзікіх жывёл, птушак, дрэвы, грыбы, кветкі, гародніна, садавіна і гэтак далей.

Называць часы года, з'явы прыроды, пералётных і зімуючых птушак, месяцы, дні тыдня, свае прозвішча, імя і імя па бацьку, імёны сваіх бацькоў і месца іх працы, свой горад, адрас, якія бываюць прафесіі.

Прычыны, па якіх неабходна займацца артыкуляцыйнай гімнастыкай:

1. Дзякуючы своечасовым заняткам артыкуляцыйнай гімнастыкай і практыкаваннямі па развіцці маўленчага слыху некаторыя дзеці могуць самі навучыцца гаварыць чыста і правільна, без дапамогі спецыяліста.

2. Дзеці са складанымі парушэннямі гукавымаўлення змогуць хутчэй пераадолець свае маўленчыя дэфекты, калі з імі пачне займацца лагапед: іх мышцы будуць ужо падрыхтаваныя.

3. Артыкуляцыйная гімнастыка вельмі карысная таксама дзецям з правільным, але млявым гукавымаўленнем, пра якіх кажуць, што ў іх «каша ў роце».

Трэба памятаць, што выразнае вымаўленне гукаў з'яўляецца асновай пры навучанні пісьму на пачатковым этапе.

4. Заняткі артыкуляцыйнай гімнастыкай дазволяць усім - і дзецям і дарослым - навучыцца гаварыць правільна, выразна і прыгожа.

Як правільна займацца артыкуляцыйнай гімнастыкай?

Спачатку неабходна пазнаёміць дзіцяці з асноўнымі палажэннямі вуснаў і мовы з дапамогай вясёлых гісторый пра язычка. На першым этапе малы павiнен паўтараць практыкаванні 2-3 разы, а затым не менш 5-6 разоў.

Не забывайце выконваць заданні, накіраваныя на развіццё голасу, дыхання і маўленчага слыху. Гэта вельмі важна для правільнага гукавымаўлення.

Рэкамендацыі да правядзення практыкаванняў:

- Спачатку практыкаванні трэба выконваць павольна, перад люстэркам, так як дзіцяці неабходны візуальны кантроль. Пасля таго як дзіця трохі асвоіцца, люстэрка можна прыбраць. Карысна задаваць  пытанні. Напрыклад: што робяць губы? што робіць язычок? дзе ён знаходзіцца (уверсе або ўнізе)?

- Затым тэмп практыкаванняў можна павялічыць. Але пры гэтым сачыце за тым, каб практыкаванні выконваліся дакладна і плаўна, інакш заняткі не маюць сэнсу.

- Лепш займацца 2 разы на дзень (раніцай і ўвечары) на працягу 5-7 хвілін, у залежнасці ад узросту і ўседлівасці дзіцяці.

- Займаючыся з дзецьмі 3-4-гадовага ўзросту, сачыце, каб яны засвоілі асноўныя рухі.

- Да дзяцей 4-5 гадоў патрабаванні павышаюцца: рухі павінны быць усё больш выразнымі і плыўнымі.

- У 6-7 гадовым узросце дзеці выконваюць практыкаванні ў хуткім тэмпе і ўмеюць ўтрымліваць становішча языку некаторы час без змен.

- Калі падчас заняткаў язычок у дзіцяці дрыжыць, занадта наружаны, адхіляецца ў бок і дзіця  не можа ўтрымаць патрэбнае становішча языку нават кароткі час, абавязкова звярніцеся да лагапеда. Магчыма, спатрэбіцца дапамога ўрача-лагапеда і спецыяльны масаж.

Правільнае вымаўленне гукаў нароўні з багатым слоўнікавым запасам і граматычна дакладнай, добра развітай, сувязнай мовай з'яўляецца адным з асноўных паказчыкаў гатоўнасці дзіцяці да школьнага навучання.

Жадаем поспехаў!

Крыніцы:

          1. Вучэбная праграма дашкольнай адукацыі./ М-ва адукацыі Рэсп.Беларусь,  - Мінск, НІА,  2019

Падрыхтаваў: загадчык дзіцячым садам                                               Дорына  Я.І

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.